REHBERLİK NEDİR ?
1- Rehberlik öğrencinin kendini keşfetmesi ortaya koyması, kendi kararlarını kendisinin alabilmesi, kendisini ilgilendiren olayları yönlendirmesi ve sonuçlarında sorumlu olması amaçlayan hizmetler bütünüdür.
2- Rehberlik öğrencinin kendi yaşadıklarına çözüm üretebilmesine ağırlık veren bir yaklaşımdır.
3- Rehberlik isteklilik ve gönüllülüğe dayalı bir yardımdır.
4- Rehberlikte öğrenci hakkında hazırlanan ve uygulanan tüm test, anket ve envanter çalışmaları öğrenciyi tanımak için bir amaç değil araçtır.
5- Rehberlikte danışan öğrencilerin özellikleri ne olursa olsun, bireysel farklılıklara ve kişiliklerine saygı duyularak çalışmalar yürütülür.
6- Rehberlikte ilişkiler tek yönlü olmayıp, rehber öğretmen ile öğrencinin karşılıklı saygı, hak, sorumluluk işbirliğine dayalı bir etkileşim ilişkisidir.
7- Rehberlikte öğrenci hakkında edinilen bütün bilgiler gizlilik esasına göre korunur.
8- Rehberlik öğrencinin karşılaştığı veya ileride karşılaşacağı problemler için öngörü kazandırmak, problemlere hazır hale getirmek, çözüm için beceri ve anlayış oluşturmaktır.
9- Rehberlik bireyin benlik ve kişilik gelişimine katkı sunmaktır.
10- Rehberlik bir disiplin işi değildir. Ancak uyulması gereken ilke ve kurallar hakkında bilgi verir. Olası olumsuz davranışların doğuracağı sonuçlar hakkında aydınlatır.
11- Rehberlik hizmetleri tüm öğrencilere açık bir hizmettir.
REHBERLİĞİN AMAÇLARI NELERDİR?
Rehberliğin amacı bireyin kendi olanakları içinde, fizyolojik, psikolojik, sosyolojik kültürel..v.b özelliklerini dikkate alarak, kendisini gerçekleştirmesini sağlıklı, mutlu ve başarılı bir yaşam sürmesini sağlamaktır.
Rehberliğin genel amaçları :
1. Bireyin kendi kendisini tanımasına ve anlamasına katkı sunmak.
2. Ailesi ve çevresiyle sağlıklı ve dengeli ilişkiler kurmasına katkı sunmak.
3. Problemlerinin çözümü için seçenek oluşturmak, problem çözme anlayış ve becerisini kazandırmak.
4. Bireyin ögüven ve özsaygı gelişimine katkı sunmak.
5. Bireyin kişisel ve toplumsal özelliklerinin gelişmesine katkı sunmak.
6. İlgi istidat ve yeteneklerini açığa çıkarmak, geliştirmek.
7. Karar verme ve tercih yapma bilgi ve becerisini kazandırmak.
8. Bireyin zararlı tutum ve alışkanlıklardan korunmasına yardımcı olmak.
9. Bireye iş ve meslek imkanları konusunda bilgi vermek, yetenekleri doğrultusunda tercihler yapmasını sağlamak.
10. Bireye kendisini sürekli olarak geliştirmesi gücü ve anlayışını kazandırmak.
11. Verimli ders çalışma ve iş yollarını öğretmek.
12. Bireyin fiziksel, duygusal sosyal sağlığını koruma yollarını öğretmek.
13. Boş zaman etkinliklerini öğretmek.
14. Toplumsal sorunları kavramak ve gerekli hoşgörüye sahip olarak başkalarıyla birlikte yaşayabilmesi özelliklerini kazandırmak.
15. Okul ve çevreye uyumlarını sağlamaya yönelik tanıtım yapmak.
REHBERLİĞİN TEMEL İLKELERİ NELERDİR
1- Rehberlikte insana ve onun kendine ilişkin konularda karar verme hakkına saygı esastır.
2- Rehberlik hizmetleri eğitim ayrılmaz ve tamamlayan bir parçasını oluşturur.
3- Rehberlik hizmetlerinde bireysel farklılıklar saygı vardır.
4- Rehberlik tüm bireylere yöneliktir.
5- Rehberliğin amacı, bireylerin bir bütün olarak gelişmesine yardımdır.
6- Rehberlik hizmetlerinde süreklilik esastır.
7- Rehberlik hizmetlerinde gönüllük esastır.
8- Rehberlik hizmetlerinde karşılıklı güven esastır.
9- Rehberlik hizmetlerine gizlilik esastır.
10- Rehberlik, planlı, programlı, örgütlenmiş, profesyonel bir düzeyde uygulanır.